תרפיה באומנות

מה עושים בטיפול באומנות?

טיפול באומנות משתמש באמצעים לא מילוליים על מנת להביע רגשות, מחשבות, מצוקות. מטפל מוכשר ומיומן מכיר את הסמלים הלא מילוליים של האומנות ויודע לפרשם לכדי יצירת תמונה על דמותו של המטופל. הטיפול מאפשר להעלות תכנים לא מודעים, אשר לא היו עולים באופן מילולי, או כאלה שהמטופל מתבייש להעלותם, וקל יותר להביעם בדרך זו.

טיפול באומנות נעשה על ידי מגוון כלים כמו ציור, רישום, שולחן חול, צילום, פיסול, אומנות פלסטית, פסיכודרמה, תנועה, כתיבה, מוזיקה ואף תיאטרון בובות.


טיפול רגשי תרפיה באמנות לילדים ובני נוער

התהליך מתאים לילדים, בני נוער שיכולתם המילולית עשויה להיות טובה אך מתקשים לבטא רבדים עמוקים יותר של עצמם, או משתמשים בשפה המדוברת כחומת מגן בינם לבין עולמם הרגשי. חשוב מאוד להבין שאין צורך בכישרון אומנותי או ניסיון קודם בתחום, הדגש אינו על תוצר אסתטי ויפה, אלא על התהליך – ביטוי עצמי ושחרור חסמים רגשיים דרך ובעזרת העשייה האמנותית על גווניה. ישנם בטיפול אני משלבת את המדיום של אמנות הפלסטית ומשחקי תפקיד, עבודה בתנועה וגם נעזרת במשחקי קופסא על מנת ליצור את הקשר הטיפולי עם הילד.
בתרפיה באמנות שמים דגש על הכוחות של הילד יותר מאשר חולשותיו. תוך כדי התהליך הילד יוצר קשר עם היצירתיות שבו ומתחבר ליכולות שלו ולכוחותיו המהווה מנוף למימוש הפוטנציאל והצמיחה שלו בקצב ובאופן המותאם לו אישית.

בעזרת האמנות ניתן לחזק ולבנות הערכה עצמית – אחת הסיבות הרווחות להגעה לטיפול וכלי משמעותי שישרת את הילד לאורך כל חייו הבוגרים. לעיתים קרובות הורים וגם ילדים אומרים לי “אני לא יכול לצייר”, או “אני ממש לא יצירתי”, אז כחלק מהתהליך בתרפיה באמנות, אנחנו לוקחים את הזמן לשחרר מחסומים ולאפשר לכל אחד לגלות את המיומנויות הטמונות בו להיות יותר יצירתי, להביע את עצמו ולהשתחרר מהמחשבות המגבילות . מחשבות אלו, או כפי שאני קוראת להן “מחשבות אני לא” מתפוגגות וכך מתאפשר ל”מחשבות אני כן” לבוא לידי ביטוי, כך כל ילד יכול לגלות את עצמו ולאט לאט בונה ומגלה את היכולות שלו שהן מעבר למה שמתרחש בחדר הטיפולים.
ההתייחסות לתהליך היצירה ולתוצר האמנותי מאפשרת קיום שיח מסביבה לסוגיה איתה מתמודד הילד מבלי שיחוש מאוים או חשוף וכן העלאת המודעות לעצמי ולזולת, חיזוק היכולת הקוגניטיבית והרגשית על מנת לקדם שינוי ולעודד צמיחה ותחושת חיות.

שיח על היצירה האמנותית מאפשרת לילדים להיות עדים למה שהם יצרו בעצמם. התחושה היא כה מספקת ומעצימה שלעיתים קרובות הילדים מתקשים להאמין שהם אלו שיצרו את התוצר האמנותי ולא משנה ממה הוא עשוי או איך הוא נראה. הילדים מגלים יכולות פנימיים וכוחות שעד כה לא חשבו שיש בהם. התהליך מניע תהליך מוטיבציוני ורצון לגלות עוד על עצמו. בעזרת חוויה מעצימה מעתיקים את הכוחות והתעוזה שגילו בעצמם גם בהתנסויות אחרות מחוץ לחדר הטיפולים.

בעזרת הכלים האמנותיים ניתן לשחרר חרדה ולחץ. אני מאמינה שחרדה, דיכאון, כעס וכל הרגשות שלנו צריכים לבוא לידי ביטוי – רק בצורה שאינה הרסנית עבור הילד ולעיתים גם עבור הסביבה. ניתן לעשות שימוש בתהליך היצירתי והחומר האמנויות כדי להביע את מגוון הרגשות בצורה שאינה הרסנית פיזית או נפשית.

בעבודה עם חימר או פלסטלינה למשל, הילדים יכולים להביע כעסים ואגרסיות, באופן שאינו הרסני, שבסופו של דבר מהווה סיפוק מהתוצר וגם שחרור פנימי של רגשות עוצמתיים בצורה מותאמת וסובלמטיבית. הרגשות הקשים שאותם אנחנו מתקשים לרוב להכיל מקבלים בעזרת היצירה והתהליך מעין “תיעוד” תוך שמירה על גבולות ובטחון. זה מאפשר לילד לחוות עצמו כלא הרסני, או רע. אלא שתוך כדי התהליך שהינו מהנה, מעניין ולעיתים גם מתסכל הילד מגלה את יכולותיו וכוחות הפנימיים שקיימים בו וכך בונים תחושת מסוגלות והעצמה רגשית.


מדוע ילדים מגיעים לטיפול רגשי?

ביישנות ודימוי עצמי נמוך

פחדים וחרדות אצל ילדים

מחלה או מוות של קרוב משפחה

גירושים

קושי בוויסות רגשי

אכילה רגשית

בעיות התנהגות

התקפי זעם

מיומנויות חברתיות

לקויות למידה שפוגעות בערך עצמי ובתחושת המסוגלות

קשיי קשב וריכוז המציפים קשיים רגשיים והתנהגותיים

חוויה של קושי או מרצון לשפר את איכות החיים

הצבת גבולות

קשיי התנהגות

תחושת מסוגלות נמוכה

חוסר ביטחון

בתרפיה באמנות שמים דגש על הכוחות של הילד יותר מאשר חולשותיו.

מטרותיו של טיפול רגשי באומנויות

• יצירת קשר ואמון בין המטופל לעצמו, ובינו למטפל.

• הכרת העולם הפנימי של המטופל והעלאת המודעות הרגשית והאישיותית.

• שיפור הדימוי העצמי ויצירת הערכה עצמית חיובית.

• השגת תובנות המביאות לצמיחה ושינויים נפשיים ואישיים.

• שיפור השליטה העצמית והארגון הפנימי (סדר במכלול הרגשות והגעה לאיזון).

• פיתוח יכולת ההנאה ושמחת חיים.

תפקיד המטפל באומנויות

תפקיד המטפל על ידי התבוננות וניתוח של התהליך האומנותי של המטופל לקבל תמונה תפקודית של הכוחות והקשיים של המטופל ולהתאים לו תוכנית טיפולית מתאימה.

המטפל יודע לזהות את התהליכים הללו, לתת להם משמעות ולהעלותם למודע בקרב המטופל.
כך המטופל לומד הן על תהליך היצירה שלו ומשמעותו, והן על תכנים רגשיים המשפיעים על חייו והתמודדותו עימם. 

חשוב לציין אין כל צורך בידע מוקדם או כישרון באומנות.
הדגש מושם על תהליך היצירה, השימוש בכלים השונים וההתפתחות האישית ולא על התוצרים.


גישות מנחות בטיפול באמצעות אמנות

גישה ראשונה מתרכזת ב'אמנות כטיפול', בה היצירה עצמה מהווה את עיקר התהליך הטיפולי. בגישה זו תהליך היצירה והאמנות הינו טיפולי לכשעצמו. תהליך אשר בונה דימוי עצמי חיובי שמשלב בין יכולות פיזיות, קוגניטיביות ורגשיות. בגישה זו הדימויים והאובייקטים האמנותיים מהווים גורם מתווך בין נבכי הנפש הפנימיים לעולם החיצוני. תכנים וייצוגים מחלקי הלא מודע מקבלים ביטוי חזותי וממשי ובעצם כך מתקיים תהליך של עיבוד שיתכן והיה מצונזר באפיק המילולי.

גישה שנייה נקראת 'פסיכותרפיה באמצעות אמנות' בה האמנות משמשת כאמצעי עזר בתוך התהליך הטיפולי. הדגש העיקרי מתרכז בקשר הטיפולי הנרקם בין מטפל ומטופל והאמנות משמשת כ 'דיבור סימבולי' שמסייע לפסיכותרפיה. בגישה זו ישנה הכרה כי מחשבותיו ורגשותיו הבסיסיים ביותר של האדם, אשר מקורם בלא מודע, באים לידי ביטוי בדימויים ולא במילים.

גישה שלישית מאפשרת 'פסיכותרפיה אנליטית באמצעות אמנות', שמה דגש על מושגי 'העברה' ו'העברה נגדית' הרווחים בשדה הטיפולי באשר הוא. כמו כן, דגש נוסף ינתן על ניתוח היצירה ויכולות השינוי ברמת המודעות שניתן להגיע אליהן במהלך המפגש תוך כדי עשייה ובתומה בהתייחסות לתוצר הסופי.

טיפול באמנות נמנה כאחד ממקצועות בריאות הנפש ועל כן מתקיים כחלק בלתי נפרד מהמערך הטיפולי גם במוסדות ציבוריים.

העבודה בקהילה מתקיימת עם ילדים החל מהגיל הרך, מתבגרים ומבוגרים אשר מבקשים עזרה או שינוי מיטיב להמשך הדרך.

המפגש הטיפולי אשר נושא את הכותרת טיפול באמצעות אמנות חזותית מכיל כלי עבודה, חומרים וצבעים מגוונים המשמשים הן לעבודות בדו מימד כמו ציור, קולאז' וצילום והן לפיסול במרחב ולעבודות תלת מימדיות בין אם מדובר בחומרי גלם כמו חימר או רדי מייד (Ready Made).


אמא פנדה – הקורס שיגלה לך איך להבין את הלב של הילד דרך אומנות ויצירה משותפת ולעזור לו להתמודד עם אתגרים ולהביע רגשות.

לקריאה נוספת

שאלות ותשובות

  • איך נעשה השינוי באמצעות אמנות?

    תהליך השינוי נוצר בשני מישורים מקבילים: המישור היצירתי, בו המטופל מתפתח דרך ההתנסות ביצירה בחומרים השונים, והמישור הנוסף –דרך שיחות, למידה ונתינת משמעות מתוך התבוננות משותפת ביצירה.

  • כלומר, גם מדברים…?

    בוודאי. משקל הוורבליות תשתנה ממטופל למטופל, כל אחד וצרכיו הוא. יש מי שלומד יותר דרך המילים, יש מי שלומד יותר דרך החוויה. השילוב בין המילים והתהליך האמנותי הוא זה שמעמיק את התהליך ועוזר להבהיר ולגלות דברים על עצמיך.

  • סגנון ציור שמשתנה מסמל התפתחות ושינוי?

    כן. בהחלט. למשל, שינוי מציור סגור ומובנה לציור ספונטני וחופשי יותר, או שימוש בצבעים וגוונים חדשים שמשחררים חסימות ופותחים גוונים חדשים של רגשות… חשוב לי להבהיר שכל שינוי באופן הביטוי שנעשה באמנות, מסמל שינוי פנימי מעמיק, הנולד מתוך התהליך הטיפולי.

  • לאיזה גילאים מתאים הטיפול באמנות?

    לכל הגילאים. החל מהגיל רך ועד למתבגרים ובוגרים.

  • כיצד הטיפול באמנות מתאים לכל הגילאים?

    לטיפול באמנות רבדים שונים, העונים לצרכים של הגילאים השונים. ילדים – כיון ששפתם הטבעית והמועדפת (בדרך כלל) היא משחק ויצירה, זו דרך טובה לתקשורת, ומהווה קרקע פוריה לשינוי והתפתחות. נוער – כיון ששיחות ושאלות נחוות הרבה פעמים כמציקות בגיל ההתבגרות, והציור והיצירתיות משמש כביטוי ושפה ידידותית יותר להבעת הרגשות המורכבים המאפיינים את הגיל. מבוגרים – מתוך שליטתם בשפה, ניתנת להם הזדמנות דרך היצירה בטיפול לחוות חוויות ראשוניות, חדשות ואוטנטיות. לפעמים שפת הרגשות חבויה, והאמנות היא דרך יפה לגלות אותה…

  • תוכלי לציין בעיות ספציפיות בהן לטיפול באמנות יש יתרון על טיפולים אחרים?

    כן, אנסה לתאר בעיות שנוכחתי לדעת שלטיפול באמנות יש כלים ייחודיים לטפל בהם:

    • דימוי עצמי נמוך – והתמודדות עם כשלון והצלחה. כיון שהיצירה משלבת בתוכה הרבה פעמים הצלחה וכשלון, היא מאפשרת לעבד את הנושא, ומאפשרת לתת מרחב גמיש יותר למושג הצלחה וכישלון. בתהליך לומדים לאהוב את מה שיצרת, חוויה שמסמלת את הקבלה העצמית, והדימוי העצמי שעלה. כל אלה כמובן נעשים יחד עם הקשר והאמון שנוצרים בטיפול בין המטופל והמטפל, ועיבוד התכנים שעולים.

    • כפייתיות ונוקשות – האופציה להיות מגוון יותר בחומרים בצבעים, בטכניקות, מאפשרת להיות יותר גמישים ופחות נוקשים. החשיבה היא לא שחור לבן אלא בגוונים.

    • הפרעות אכילה – חומרי היצירה יכולים לשמש כתחליף סימבולי לחומרי האוכל. את הבנת הצורך בשליטה (אנורקסיות) או את הצורך “לבלוע” הכל (בולמיות) ניתן לעבד על ידי החומרים הקונקרטיים כתחליפי אוכל. העבודה בטיפול באמנות תשפיע על ההתנהלות בחיים ובהרגלי האכילה.

    • הפרעות קשב וריכוז / היפראקטיביות – בטיפול באמנות יש הרבה עשייה והתרחשויות, חוייה שמוכרת להפרעת קשב ריכוז / היפר אקטיביות. המקום המאפשר והמכיל את ההתרחשויות הרבות, מרגיע ומקל. בנוסף בטיפול, ניתנת הזדמנות לאנשים שמתקשים לחשוב ולהביע מילולית רגשותיהם, את האפשרות להביע אותם באופן חזותי (מדיום חזק בדרך כלל), ולהבינם בדרך זו. דרך הטיפול באמנות ניתנת ההזדמנות לעשות תהליך חוויתי של התארגנות. מתאפשרת חוייה מתקנת סביב נושא כישלון והצלחה.

    • הרטבה – בחומרי האמנות יש הרבה אופנים לעבוד עם חומרים רטובים, כמו צבעי הגואש, שבהם ניתן להתנסות בהרטבה באופן סימבולי. כך מתאפשר גם לשלוט ולעצור את הנוזלים. ההתעסקות הסימבולית מאפשרת לחוות ברשות את החוויה ולעבד תוך כדי התהליך את המניעים, והצורך להרטיב מחוץ לכותלי החדר פוחת ונעלם.

    • עצירות ובעיות קיבה – הטיפול באמנות מאופיין בעיסוק עם ליכלוך ונקיון שמאפיינים בעיות קיבה פעמים רבות. כמו כן, מתאפשר לעבוד עם החומר המזכיר לפעמים צואה, ובכך מתאפשר “ומותר” לחוות צרכים רגרסיביים ואגריסיביים, כמו גם לחוות שליטה וחוסר שליטה. התכנים העולים ייעבדו עם המטפל באמנות, ויעזרו בתהליך השינוי.

    • מוטיזם – למי שמונע עצמו מלדבר בסיטואציות אחדות למרות שיודע לדבר (אילמות סלקטיבית), האמנות היא עוד שפה שמאפשרת לדבר ולהתבטא, ופותחת ערוץ חדש ובטוח יותר לתקשורת, כשבהמשך התהליך תבוא התקשורת המילולית.

    • גמגום – החומרים השונים המאפשרים חופש וזרימה פותחים חסימות וחרדות שבעקבותם הגמגום נוצר. כמו זרימת החומרים כך זרימת מילים תבוא…

    • ביישנות – השילוב של ההתנסות בחומרי האמנות והעיבוד המילולי מאפשרים ועוזרים לביישנים להיפתח ולהיות עם יותר אומץ ופתיחות לחדש.

    • תוקפנות – חומרי האמנות והתנאים בחדר יאפשרו לתוקפנות להתבטא באמצעים אלטרנטיביים. הזעם יופנה אל הנייר שיכול לשאת את התוקפנות מבלי להיפגע, וזאת יחד עם המטפל המכיל והמאפשר, הנותן משמעות לתהליך.

    • פגיעה עצמית – כשאדם פוגע בגופו, אין לו בדרך כלל יכולת להביע כעסים ורגשות קשים כלפי חוץ. הטיפול באמנות היא שפה נוספת, ופחות ישירה להבעת רגשות אלו. לתוקפנות שמופנית כלפי פנים יש מקום ושפה נוספת, יצירתית, להוציא החוצה מבלי שתזיק לאחר ולעצמי.

    • מחלות פסיכוסומטיות – בדרך כלל, כשאדם אינו יכול להביע רגשות באופן מלולי וישיר, הוא חוזר לביטוי “הילדי” של מיחושים בגוף, כאבי בטן וכו’. הביטוי באמנות בליווי המנחה, מאפשר להביע בשפת האמנות את הרגשות, ובכך עוזר למנוע את היווצרות המחלות ש”שמרו” מפני הבעת הרגשות.

    • דיכאון – היצירה, האקטיביות, החומרים והצבעים השונים עוזרים לגלות את השמחה והחיוניות מחדש. לפעמים גם ההבעה של העצב והדיכאון מתאפשרים בדרך של אמנות יותר מבדרך של המילים, ומנחמת בעצם התוצר שנולד.

    • כמובן שיש עוד בעיות בהן ניתן להעזר בטיפול באמנות אותן לא ציינתי.

תהליך היצירה והאמנות הינו טיפולי לכשעצמו.

טיפול באומנות נשים

טיפול באומנות ותת מודע מיועד לכל מי שמעוניין לצאת למסע אישי יצירתי, מסקרן ודינמי בעולמו הפנימי ומוכן לוותר לרגעים על המילים ולהתמסר לצבעים, חומרים ולאפשר לעולם הדמיון להוביל אותו בדרך חדשה. טיפול במבוגרים נותן מענה לפיתוח מודעות עצמית, חיזוק הביטחון והדימוי עצמי. וכשהקסם מתחולל… יחד אנו יוצאים לדרך חדשה-ישנה שבה צועדים מחדש ומגלים מראות חדשים שבאמצעותם ניתן לעורר שינוי ולשפר את איכות החיים.
כאשר מגיעים לטיפול באומנות למבוגרים מעזים להניח בצד באופן חלקי את המילים שאנו כל כך מיומנים בהם ולאפשר לעצמם לחשוף חלקים אחרים. אותם חלקים שאנו כמבוגרים למדנו לשמור עליהם היטב היטב, אולי לחסום אותם, להדחיק ולסגור מאחורי חומות הגנה. באמצעות היצירה והאמנות אנו נותנים מקום לחלקים מוצפנים ורגישים שכעת ניתן יחד, בשילוב מילים ועיניים נוספות להתבונן בהם. לחמול אותם, לחבק אותם ולראות כיצד הם משתלבים בתוך חיינו כאנשים בוגרים.

משברי חיים-

מחלה

פיטורין

משברי גיל (גיל המעבר,

גיל ה-40)

טראומה

אובדן

גירושין

הפרעות נפשיות-

הפרעת אישיות-גבולית

הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD)

ביפולר (מאניה דיפרסיה)

הפרעות במצב רוח

משברים פסיכוטיים

חרדה

דיכאון

הגיל השלישי-

פגיעות קוגנטיביות והפרעות בתפיסה

דמנציה ואלצהיימר

התמודדות עם מחלות כרוניות

משבר בעקבות פרישה ויציאה לפנסיה

• למטופלי הגיל השלישי ניתן לקבל טיפולים עד הבית או מרכז יום/בית אבות.

יצירת קשר

Contact Us

Share by: